Milliseid rehve tasub osta?

Autorehvid on üks olulisemaid ohutusvarustuse osi sinu autos. Tihti peetakse rehvide valikut kõrvaliseks küsimuseks ning pannakse rõhk pigem auto margile või lisavarustusele. Tegelikkuses määravad just rehvid selle, kui kindlalt auto teel püsib, kui lühike on pidurdusteekond ja kui mugavaks kujuneb iga sõit. Õigete rehvidega on võimalik säästa nii kütusekulu kui ka pikendada auto enda eluiga.

Rehvipoode ja veebipoode on täis väga erinevaid pakkumisi ning õige valiku tegemine võib tunduda keeruline. Alljärgnevalt vaatame põhjalikumalt, milliseid rehve tasub osta ja kuidas valida endale kõige sobivam variant.

Hooajalisus ja ilmastikutingimused

Esimene ja kõige olulisem küsimus: millisteks tingimusteks sa rehve vajad? Eesti kliima seab autojuhtidele keeruka väljakutse, sest talved on sageli libedad ning suved võivad olla kuumad.

  • Suverehvid on valmistatud kõvemast kummisegust, mis pakub head juhitavust ja stabiilsust soojal teel. Nad sobivad kuumale asfaldile ega kulu kiiresti, kuid muutuvad külmaga jäigaks ja kaotavad haarduvuse.
  • Talverehvid jagunevad kahte suurde rühma: naelrehvid ja lamellrehvid. Naelrehvid on kõige efektiivsemad jääl, kuid nende kasutamine on reguleeritud ning need ei sobi kõigile teekatetele. Lamellrehvid on vaiksemad ja sobivad pehmele lumele, kuid väga jäistel teedel võivad nad jääda nõrgemaks.
  • Aastaringsed ehk lamellrehvid on mugav lahendus, kui ei taha rehve kaks korda aastas vahetada. Samas ei ole need tavaliselt nii head äärmuslikes tingimustes – näiteks kuumal suvel kipuvad nad kiiremini kuluma ning jäisel teel ei anna sama kindlust kui spetsiaalsed naeltega naastrehvid.

Sõidustiil ja auto tüüp

Teine suur tegur on sinu auto ja sõidustiil. Kui kasutad väikeautot peamiselt linnasõiduks, piisavad keskmise hinnaklassi rehvid, mis on vaiksed ja mugavad. Kui aga juhid sportautot või sageli pikki maanteesõite, tasub valida tugevama karkassiga ja kõrgema kiirusindeksiga rehvid, mis taluvad hästi suuremat koormust.

Maasturite ja linnamaasturite puhul on mõistlik eelistada rehve, millel on tugevdatud küljed ja parem kulumiskindlus. Samuti on olemas spetsiaalsed maastikurehvid, mis pakuvad paremat haarduvust kruusa-, muda- või metsateedel.

Ohutus ja pidurdusteekond

Kõige tähtsam mõõdik, mille järgi rehve valida, on ohutus. Rehvi kvaliteet avaldub eriti selgelt hädaolukorras – näiteks äkkpidurdusel vihmasajus. Uuringud on näidanud, et kulunud või odava seguga rehvide pidurdusteekond võib pikeneda mitme meetri võrra, mis võib olla otsustava tähtsusega õnnetuse vältimisel.

Seetõttu tasub tutvuda sõltumatute rehvitestide tulemustega, mida avaldavad regulaarselt erinevad autoajakirjad ja -klubid. Seal hinnatakse rehvide haarduvust märjal ja kuival teel, vesiliu tekkimise ohtu ning ka kulumiskindlust.

Kütusekulu ja müratase

Kaasaegsete rehvide juures on oluline ka energiamärgistus. Euroopa Liidus müüdavatel rehvidel on märgis, mis näitab kolme parameetrit:

  • kütusesäästlikkus,
  • haarduvus märjal teel,
  • välismüra tase.

Kui sõidad palju pikki vahemaid, tasub valida madala veeretakistusega rehvid, mis aitavad vähendada kütusekulu. Erinevus võib tunduda väike, kuid tuhandete kilomeetrite peale koguneb märkimisväärne sääst. Samuti tasub tähele panna mürataset – vaiksemad rehvid teevad pika sõidu palju meeldivamaks ja vähendavad ka salongis kuuldavat undamist.

Hinna ja kvaliteedi suhe

Rehvide puhul kehtib reegel, et odavaim valik ei pruugi olla kõige mõistlikum. Odavad rehvid võivad küll esialgu rahakotisõbralikud tunduda, kuid kipuvad kiiremini kuluma ning võivad ohutuses järele anda. Premium-klassi brändid nagu Michelin, Continental või Nokian pakuvad parimat kvaliteeti, kuid nende hind on kõrgem.

Keskmisest hinnaklassist leiab aga mitmeid häid tootjaid, näiteks Hankook, Toyo või Falken, mis pakuvad väga head tasakaalu hinna ja kvaliteedi vahel.

Millal rehve vahetada?

Lisaks uute rehvide valimisele on oluline jälgida olemasolevate seisukorda. Rehvimustri sügavus peab vastama seaduses toodud miinimumnõuetele, kuid praktikas on targem vahetada rehvid välja juba varem:

  • suverehvid soovitavalt alates 3 mm mustrist,
  • talverehvid 4–5 mm juures.

Lisaks sügavusele tuleb vaadata ka rehvi vanust. Isegi kui muster tundub korras, kaotab kummisegu aja jooksul oma elastsuse. Üldiselt soovitatakse rehvid välja vahetada iga 5–6 aasta tagant, sõltumata kulumisest.

Brändid ja praktilised soovitused

Kui tahad konkreetseid soovitusi, siis:

  • Nokian – tuntud eelkõige oma suurepäraste talverehvide poolest.
  • Michelin – kõrge kvaliteediga universaalne valik, mis paistab silma pikaealisusega.
  • Continental – tugevad tulemused nii suve- kui talverehvide testides.
  • Hankook ja Kumho – soodsamad, kuid siiski usaldusväärsed valikud.

Kõige parem on alati lugeda värskeid rehviteste ja võrrelda enda vajadusi – kas sõidad rohkem linnas, maanteel või hoopis maastikul.

Parim investeering on alati kvaliteetsed rehvid, mis sobivad just sinu auto ja sõiduharjumustega. Nii võid olla kindel, et sõidad ohutult ja mugavalt nii päikeselisel suvepäeval, vihmasel sügisõhtul kui ka libedal talveteel.